Tilsyn i hjemmeskolen 2024

Tilsyn i hjemmeskoler har et blakket ry. Der er kommuner der tror de skal teste børn i timevis (hvilket ingen børn lader til at have særlig godt af), at de skal føre trivselskontrol, og har glemt at et godt og respektfuldt samarbejde er givende for alle parter. Heldigvis er der også mange som har rigtig gode oplevelser med tilsyn, og der er vi heldigvis en af dem. I dag vil jeg dele vores oplevelse med vores skønne, nysgerrige og ordentlige tilsynsførende.

Vedr. regler og rammer for tilsyn, så finder du et rigtig godt og overskueligt overblik lige her.

Tilsyn i hjemmeskolen 2024

‘Vi har i dag haft tilsyn i Lyngby kommune hvor vi bor, og jeg vil gerne dele oplevelsen. Tilsynet varer en time og udføres af vores tilsynsførende, som er skoleleder på den distriktskole vi hører under. Vi havde første tilsyn sidste år (læs her), og andet tilsyn i år, og vi har glædet os rigtig meget.

Vores tilsynsførende træder nysgerrigt ind i vores hjem, med åbent sind og hun lytter til alt det vi fortæller og har forberedt. Jeg forberedte mig langt mindre denne gang end jeg gjorde første gang, fordi jeg nu kender rammerne for tilsynet. Vi nåede ikke at vise 1/4 af hvad vi gerne ville i dag, fordi tiden bare fløj afsted.

Jeg er ret sikker på at vores tilsynsførende har som sit eget indre værdigrundlag at tilsynet skal være positivt og motiverende for alle parter, og det kan man simpelthen mærke. Hun er nysgerrig og lytter og spørger, men det er meget os der sætter dagsordenen, hun tager lidt noter og så roser hun vores hjemmeskole rigtig meget. Hos os er der ikke noget facit, hun vil se et barn der trives og er med fagligt, men det er lidt flydende hvad det dækker over. Den tilsynsførende har jo nogle fag de skal holde tilsyn med, og dem er vi dækket godt ind med. Men vores tilsynsførende kan se og høre en pige med stor læseglæde (og hun læser på 7. Klasses niveau selvom hun går i 2. Klasse - jeg læser selv til dansklærer), matematikglæde og glæde for læring, taler godt engelsk osv, så vi fremlægger ingen årsplaner (selvom jeg har dem) og ingen logbøger (selvom jeg logger hvis en eller anden kommuneperson en dag vil have dokumentation). Jeg vil altid anbefale at logge hjemmeundervisningen, både for din egen skyld og for tilsynets skyld.

Vi praktiserer mest unschooling, er meget ude af huset og laver mange koblinger på alt det vi lærer. Min datter går i 2. klasse nu, og glæder sig allerede til næste gang der er tilsyn (som nok er om et års tid).

Vores tilsynsførende står altid til rådighed, og min datter vil gerne prøve at komme i SFO et par timer, og det synes vores tilsynsførende lyder rigtig spændende, så nu prøver vi bare et par gange og ser hvordan det går, og så tager vi den derfra. Der er ingen planer om at min datter skal starte på skolen, vi er ovenud tilfredse med rammerne og gejsten i vores hjemmeskole, men derfor er det fantastisk med en tilsynsførende der er meget nytænkende og modig, og fortæller om inspirerende tiltag hun som skoleleder er med til at indføre på den skule hun er leder for.

Jeg er altid så glad og opløftet efter tilsyn ... og stolt. Stolt af at vise hvad vi har lavet i året der gik, stolt af vores vision for næste år, stolt af at have et barn der begejstret tegner og danser og viser og fortæller, og dybt taknemmelig for at have en fantastisk tilsynsførende som vi altid glæder os til at se og mødes med.

Håber vores oplevelse er med til at nuancere tilsyn lidt, og del gerne dine egne erfaringer med tilsyn også. Jeg tror at vi som hjemmeundervisere kan gøre rigtig meget med forberedelse, vise visuelt hvad vi arbejder med i hjemmeskolen, dele værdigrundlag, tanker, trivsels-fokuspunkter og med begejstring vise billeder, film, tekster og andre produktioner fra vores spændende hverdag.

Hjemmeskole – hvordan gør man egentlig i praksis? Hvordan ser en typisk uge ud?