Frejamay november

Jeg hedder Frejamay, er (ca)40 år, alenemor til Emmalia på 9 og Selinna på 5, og hjemmeskoler Emmalia siden januar 2023.

Jeg er uddannet mastercoach, og har arbejdet med mennesker, ledelse, foredrag, kommunikation, personlig udvikling og performance i mange år. Udover det er jeg blogger siden 2007, podcaster og tilrettelægger på Helle for familien podcast, som jeg driver sammen med min co-star familierådgiver og forfatter Smilla Lynggard.

Da jeg fik børn besluttede jeg mig for at lukke min virksomhed, og begynde at studere. I januar 2023 skiftede jeg mit studie på TV- og medietilrettelægger uddannelsen på journalisthøjskolen ud med den digitale læreruddannelse på UC Syd Haderslev, så det blev muligt for mig at studere mens jeg hjemmeunderviser Emmalia.

Hvorfor hjemmeskole?

Kort fortalt har Emmalia altid skillet sig ud. Hun har været super kvik, altid haft en helt ekstrem hukommelse, hun har altid skulle skærmes lidt (nogen gange meget) for indtryk, og har været meget tydelig at aflæse, både i sprog og kropssprog. Hun har altid haft et enormt ordforråd, som kun vokser med lynest hast, og hun er spændende at have abstrakte samtaler med om livet og døden, og alle de tanker hun gør som om alt derimellem.

Emmalia gik på en fantastisk friskole, men det spillede aldrig helt, og skolen foreslog selv i 2022 at vi undersøgte om Emmalia måske var højt begavet. Efter en tur forbi Gifted Children institute, blev Emmalia testet højt begavet, særligt indenfor det område der hedder visual spatial. Det ændrede vores liv totalt. Pludselig var der bare så meget der gav mening for os, og pludselig forstod jeg Emmalias barndom og opvækst, reaktioner og udfordringer meget bedre, og kunne arbejde målrettet med dem.

Meget lang historie kort, så endte det med at jeg i slutningen af 2022 tog Emmalia ud af sin skole, og besluttede selv at stå for undervisningen af hende på ubestemt tid. Om det bliver 1 år eller 5 år, det vil tiden vise. Nu er vi her, og jeg har oprettet denne blog til at dele vores rejse med alle der står i samme situation, eller alle som kan bruge inspirationen fra vores specialdesignede hverdag, som passer til dem vi er og der hvor vi er i livet lige nu.

Jeg håber også at jeg med denne blog kan finde ligesindede, og sparre og dele inspiration og ideer, frustrationer og hvad der ellers kommer op undervejs.

Ingen opposition til folkeskolen

Hjemmeskolen morskolen.dk har ikke til formål at missionere for hjemmeskolelivet eller unschooling livet. Vi ville ønske at der fandtes et skoletilbud til Emmalia, med de ressourcer og forståelse for børn med høj begavelse, visual spatial, som der skal til. Det gør der bare ikke endnu, derfor træder vi nu vores egen sti, som du er velkommen på.

Når vi vælger at gøre noget anderledes end andre, gør det hverken os eller andre forkerte, det gør os blot forskellige, og vi har rig mulighed for at lære noget af hinanden. Hvis vi vælger at lytte frem for at dømme.

Her på siden vil du både møde konkrete ideer til hjemmeundervisning. Vi gider ikke så gerne kopiark og skrivebordsskole. Du vil også møde kærlig kritik af vores samfund og skolesystem, nyeste forskning jeg læser, og der vil være plads til andre perspektiver end mit, jeg tænker at jeg skal ud og snakke med fagfolk og interviewe dem til projektet her.

Rigtig hjertelig velkommen til hjemmeskolen morskolen.dk

Kloge mennesker siger

Awards I’ve Won

Award Name 1